Sidor

FAVORITER I KÖKET

Stort tack för att jag fick bli vinnare med mitt höstens moodboard. Det känns roligt att därmed bli den som presenterar nästa tema här på Fabriken som är FAVORITER I KÖKET. Jag ser fram emot att se allas inspirerande tolkningar och bidrag. Varmt välkommen in till mitt kök!



Jag får väl börja med att säga att på ett sätt är hela vårt kök en samlad favorit i sig. Innan vi flyttade ut till vårt nybyggda hus för snart tre år sedan, bodde vi i en tjugotalslägenhet i staden med ett litet kök med tillhörande jungfrukammare. Köket där var slitet, opraktiskt och trångt. Att nu ha ett kök med ordentliga arbetsytor, bra förvaring och inte minst en diskmaskin känns ibland fortfarande som värsta lyxen. Vägen till kökets utformning var inte helt smärtfri. Det är mycket speciellt att beställa ett helt hus inom loppet av några månader. Köket var en sådan där knäckfråga för mig, där det tog tid att finna fram till något som kändes som vi. Maken ville absolut ha så praktiskt som möjligt med släta luckor, laminatbänkskiva och stängd förvaring. Jag sneglade ett tag åt lantkök med profiler och trä istället, men det kändes inte riktigt som en väg att gå. Jag ville inte heller ha ett vitt glansigt industrikök som var mycket i ropet när vi beställde vårt. Till slut fann jag min väg framåt mot ett vitt kök med ekdetaljer som kändes tidlöst och klassiskt precis som jag tycker om.

Vår stora utskjutande bänk med förvaring och bänkyta är en av mina köksfavoriter. Jag sliter visserligen grymt mycket med att försöka att hålla ordning där på bänken, där familjens samlade förråd av hårsnoddar, skolpapper, legogubbar, telefoner med mera med mera alltid ligger... Så min vägg med tavlor, vykort, klocka och annat som ändras efter säsong och behag. Den gillar jag att titta på när jag står och fixar i köket.


Tänk att det fanns en tid när vi bara hade en liten bänkdiskmaskin. Ack, så praktiskt det är med denna stora. Laminatskiva fick det bli till köket. Jag hade bara ett krav. Det skulle absolut vara Sigvards klassiska Virrvarr. Vår köksleverantör hade inte den, men såg nog på mitt smått maniska uttryck där att det var säkrast att fixa fram den. Den är praktisk - och framförallt en klassiker som jag tycker massor om. Mannens kaffebryggare är hans favorit, medan jag ägnar mig uteslutande åt te. Och barnen skrattar åt alla mina muggar som jag samlar på mig. Favoriter som syns ovan är bland annat Åsa Lindströms vackra, Penguinmuggar och brittiskt anrikt från Spode.


Vårt kök är mycket bas och diskret i sin utformning och materialval. Just här tycker jag om att ta in färger i form av detaljer. Det är exempelvis brickor med Josef Franks överdådiga mönsterflora som får ta plats tillsammans med säsongens blommor. Mitt förkläde i jeans från Spira använder jag alltid i köket. En stor favorit är min mormors gamla bakbord som jag tar fram varje gång det bakas i köket.



Vi har bara stängd förvaring i köket. Jag tycker att det är så fint med öppna hyllor hos andra, men hos oss får det bero. Filosofin om det praktiska i stängd förvaring hindrar dock uppenbarligen inte mig från att ha ting stående framme på bänkarna. Det är trots allt bra att ha nära till saker och att se det vackra man har i vardagen. Min senaste köksfavorit är en gryta från Le Creuset som jag fick i present. Några DIY från i höstas som jag tycker mycket om syns ovan. En liten griffeltavla där man kan skriva upp ett aktuellt recept som skänker säsongsstämning på ett effektfullt sätt. En överbliven kalkstensskiva som får bli ställ för olivolja, flingsalt och lite annat som behövs nära spisen.


Vi har två vitrinskåp i köket, så lite ser jag allt av mina saker. Jag tycker inte att man behöver fylla vitrinerna med finglas och annat i den genren, utan snarare lyfta fram vardagens föremål. En av vitrinerna är mitt teskåp med fina burkar och förpackningar. Jag blir alltid glad av att öppna detta skåp och känna dofterna som kommer mot mig.


Sist, men knappast minst när vi talar om köksfavoriter. Alla mina kokböcker. Jag har en nedsatt motståndskraft mot fina böcker inom genren vilket bland annat märks i Pilasterhyllan ovan, en inbyggd hylla i köket samt på tavellister vid matplatsen.

Det var några av mina köksfavoriter. Nu ser jag fram emot att se dina!

Weronica från bloggen En mammas dag/Weronica

-
INLÄMNING AV BIDRAG V.43-44, måndagen 24.10 kl 00:00 - söndagen 6.11 kl 23:00 svensk tid
OMRÖSTNING V.45, måndagen 7.11 kl 00:00 - söndagen den 13.11 kl 23:00 svensk tid

39 kommentarer:

  1. Först vill jag bara gratulera dig till vinsten, den var du värd!

    Och så vill jag tacka för ännu ett förgyllande fredags-inlägg! Fabriken eller inte, du Weronica hör ju redan till min och många andras fredagsläsning :)

    Temat känns verkligen kul, det här ser jag fram emot :)

    Trevlig helg alla Fabrikanter!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint och inspirerande. Jag blir ju alldeles matt... hur ska jag unna visa upp mitt kök efter detta - och Gud bevara - med med öppna skåpsluckor!? Du är en modig kvinna (förvisso inget att oroa dig för med den gestapo-stylish ordningen).

    Är det samma regler som förra gången. Innan tisdag? Via den där fiffiga appen eller lämnar vi bara länk i kommentarsfältet?

    SvaraRadera
  3. Oj vad levande och ombonat kök ni har, jag säger som Anna hur ska man kunna visa upp sitt kök efter detta???? Roligt tema. Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Grattis till vinsten! Håller med tidigare talare, hur ska jag kunna visa upp mitt futtiga kök efter detta? Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Grattis och så kul att en av mina storfavoriter fick vinna!
    Kommer så väl ihåg när du planerade ditt kök, eftersom det har rätt lika uppställning som vårt.
    Håller med föregående... hur ska man få till snygga bilder efter dessa dina??

    Tack för ett fint och inspirerande inlägg!
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  6. Grattis! Och vilken tur sen att du väljer det bästa av alla teman-KÖK! Jag storgillar ditt kök och tänket med ett skåp med bara te och vackra koppar . Jag tycker också att det är skönt att se att även du har dille på snygga brickor !

    Glad nu att ha något att se fram emot / Carina

    SvaraRadera
  7. Grattis till vinsten, den är du värd!
    Oj vad härligt och välkomnande ditt kök är, nu måste jag ut i köket och fixa och bringa lite ordning. Jag som är livrädd att ha framme för mycket saker, blev riktigt sugen på att plocka fram istället för att ställa undan,det är vackert med alla fina detaljer/saker...ditt teskåp skapar habegär=)=)
    Fin lördag till dig!
    kram

    SvaraRadera
  8. Grattis till vinsten! Instämmer med alla ovan- hur ska mitt fjuttiga kök passa in=)

    SvaraRadera
  9. Kul tema! Jag har visserligen ett gammalt kök som varken är funktionellt eller särskilt snyggt. Men något bra skall jag nog lyckas hitta..... ;-)

    SvaraRadera
  10. Wow vilket härligt och levande kök du har. Blir väldigt inspirerad. Ska ge mig ut i mitt kök och ta foton, vet inte riktigt hur detta funkar med tävlingen men det får jag ta reda på. Blev väldigt inspirerad av dina foton!

    Pernilla

    SvaraRadera
  11. Härligt kök med många blickfång!
    Och vilken tehylla, jag känner för att ge mig ut på tejakt..
    En undran, vad är ekollonet i hyllan för något?

    SvaraRadera
  12. Det skall bli himla kul att se allas kök sedan!

    Viktoria: Ekollonet kommer från Svenskt Tenn. Det är i gjutjärn och egentligen en dörrstopp, men jag använder det som dekoration vackert som det är.

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Stort grattis, och vilket läckert kök.
    Dom bilderna kan man kolla länge på, riktigt snyggt.
    Anette

    SvaraRadera
  14. Kök! kul tema, men jag har precis bloggat om köket och visat upp det på flera bilder... Hmm blir en liten utmaning att hitta en ny vinkel.. Får vägledas av temat: FAVORITER i köket, och tänka till....

    SvaraRadera
  15. Vad kul med kökstema :) Vi ska renorvera så klicka och kika gärna på mina ideer :)

    KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

    SvaraRadera
  16. Vilket fantastiskt kök du har Weronica. Så fina detaljer och du har verkligen blicken för att göra det trivsamt och funkionellt.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  17. Jamen vad fint att jag skrev mitt NAMN och inte mitt BLOGGNAMN under min länk! :) Så går det när man har bråttom. Men ni vet ju vem jag är ändå väl?! :)

    Och stort GRATTIS Veronica. Väldigt stilfullt och levande kök du har!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  18. Oj, vad kul det här är, men jag gjorde misstaget att inte kopiera länken i första försöket, hoppas jag lyckades i andra.
    Det är ju en hel vetenskap detta med datorer....
    Hälsningar ullastigson
    nu ska jag in å kolla andras kök.

    SvaraRadera
  19. Lyckades strula till det! I mitt första bidrag 22 lade jag in hela bloggen. Hur kan jag radera den? Det är nr. 23 som är länkad till just temat. Så går det när man har bråttom, bråttom. Sorry!

    SvaraRadera
  20. Vilket ursnyggt kök. Och oerhört fina fotade bilder!
    /Anna

    SvaraRadera
  21. Sådärja! Nu blev det rätt! :)

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Trevligt tema, nu har jag ordnat det. Mvh Maria

    SvaraRadera
  23. Her var mykje fint!
    Oppdaga denne siden no, og legger meg til som følger :) Kanskje rekker eg å komme med eit bidrag også :)

    Nydelige bilder!
    Ha ein super dag!
    Klem Helene

    SvaraRadera
  24. Nu har även jag lagt till mitt bidrag ;))
    kram susanne

    SvaraRadera
  25. Anna: Efter att du skrivit in länk, namn och mail, kommer det ett steg där du ska välja bild. Brukar vara fler olika, jag brukar sens välja den bild som är först i mitt bidragsinlägg... Kanske du gjort så? Berätta. Hjälper gärna om jag bara kan!

    SvaraRadera
  26. flott kjøkken, kanskje jeg blir med på denne :)

    SvaraRadera
  27. CAISA - jag gjorde precis så. HAr prövat flera gånger, med flera olika bilder, men det funkar inte.

    SvaraRadera
  28. Sååå många fina bidrag!!!

    I fredags kväll bestämde jag mig för att titta på ALLA som då kommit in, och skriva en kommentar hos samtliga. Det tog mig flera timmar!!! Och sedan dess har nya kommit till... Så det får bli en kvällsövning till - i morgon kväll. Jag tror jag har bestämt mig för vem jag skall rösta på, om inget unikt och personligt kommer in idag ;-)

    Vet inte om jag kommer att ha lika mycket tid att lägga på röstningen i fortsättningen....

    HUR GÖR NI? Hinner ni titta på allt? Elle bara på kompisarna? Och hinner ni kommentera? Eller är det "överkurs"....

    Lite funderingar så här en höstsöndag i november. //Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Ni som inte fått det att funka. Har ni testat trycka på länken under där man ska länka? Vet ej heller om det är till nån hjälp, men vill iaf tipsa om att testa.

    SvaraRadera
  30. Denne utfordringen skal jeg bli med på!!
    Så utrolig moro!
    ...og SÅ mange vakre og inspirerende bidrag!

    -Ida Susanne :)

    SvaraRadera
  31. Sukk.. For sent ute gitt :/
    Det var kjipt!

    SvaraRadera
  32. Underbart med alla fina bidrag! Jag blev för sent ute med att länka till mitt bidrag, men smyger in det här istället då, utom tävlan.

    http://www.elviraspekulerar.se/2011/11/favoriter-i-koket.html

    SvaraRadera
  33. EN FUNDERING - ETT FÖRSLAG. Många fabriksbloggare har ju olika tävlingar/giveaways på sina bloggar.

    Vore det inte bra att informera om dessa här på fabriken?

    Använda InLinz funktionen, länka till tävlingsinlägget, och sedan ta bort länken, när tävlingen är över?

    Jag skulle tycka det var kanon att hitta alla aktuella fabrikstävlingar på ett ställe.

    Eller är jag helt fel ute nu???

    SvaraRadera
  34. Ser fram emot nästa chans :)

    SvaraRadera
  35. Fina svartvita muggar på andra bilden :) Vart kommer de ifrån?

    SvaraRadera